The christmas days

Dags för en lite summering av alla dessa christmas days.
23/11
Denna dag har man väntat och längtat efter under hela året - det årliga julbordet hemma hos familjen Olsson! 
Varje år, dagen innan julafton, samlas Anna, Carro och jag hemma hos pappa Ronny för att uppleva julklapps öppningen, de honungsmarinerade revbensspjällen och såklart uppesittarkvällen med Bingolotto!
På senare dagar då vi blivit myndiga nog att ta oss ett par glas vin så har denna dag liksom resulterat i en riktigt alkohol-jul. Detta år spetsades saft glöggen med rysk vodka, trettio kalla julöl i kylen som väntade på oss, och så klart: Ronnys spritskåp! Lagom till Bingolotto efter fåtal vinglas, öl & glögg så brakade det loss med även drinkar. Och om vi känner Olsson väl så finns det inget som ett nej i huset, utan det är bara att tacka och ta emot :) 


Matta var i år inne på sitt tredje år i rad med oss, då han lös upp med sin röda traditions enliga tomteluva. Nytt för i år var Jerry som välkomnades varmt, men utan förvarningar om hur ett riktigt julbord går till hos oss så stod han helt oförstående inför våra påhopp då han medtog egen soja-korv och Qorn-bullar. Soja korv på Ronnys julbord? Kommer inte på fråga! Som straff tryckte vi i han ett par riktiga köttbullar och vi kommer även senare ha ett Ö-råd om vidare han ska förlåtas för detta misstag eller om vi ska utesluta han helt. Men om han tar med nya "dutt pennor" till nästa års Bingolotto, kan vi nog kunna mötas halvvägs och det finns chans till försoning. För det är ju ändå jul trots allt, och då ska man vara snäll.

Bingolotton gick åt helvete som alla andra år i rad. På något sätt vinner vi aldrig någonting, fast trots detta inhandlar vi mer och mer bingolottor till uppesittarkvällen i tron om att "i år kommer vi i alla fall vinna en hundring eller åtminstonde en ny lott". Detta har aldrig inskett och kommer aldrig inträffa heller mina vänner.


      

Anna, Ronny, Caroline och Kinna - the best!



24/12
Äntligen julafton!
Var uppe med tuppen och tro det eller ej - tvättade klockan noll.sju.noll.noll! Hur vaken som helst hoppade jag med glädje in i duschen, tände massa ljus och julmyste, tills jag tvärslocknade i pappas säng.. Vart sedan väckt lagom till pappas julbord. Då pappa började jobbet vid två, kastade vi oss prinskorvarna och gjorde ett tappert försök till att dela ut det bästa av allt: julklapparna! Problemet var bara att mina nötter till bröder inte hade sattit på de där gulliga jullapparna där det enkelt & tydligt står vem klappen är till och vem klappen är från. Nu var det bara 5 minuter kvar innan pappa skulle till jobbet och innan mormor står utanför och tutar med den gamla Audin. Spänningen ökade - hur skulle vi kunna öppna så mycket julklappar på så lite tid? Inte ett problem för familjen Zetterqvist som kastade och rev upp julklapparna i ren julglädje :)

En stressad körning till moster och kära kusinerna och vi var sedan i harmoni lagom till när Kalle Anka visade sitt underbara nylle i tv:n. Ännu mer julbord och världens godaste kladdkaka gjord av moster sjäv. Jag tvivlar fortfarande på kladdkakan då den var alldeles för perfekt för att vara hemmagjord, men det moster säger är lag :)
Historier såsom om när moster pekade finger åt den galna lastbils chauffören berättades för hundraelfte gången, men fortfarande med lika mycket skratt och även nya bravader inom släkten Ericson berättades med glädje. Laddad för julfest hos Nyberg slocknade jag även för andra gången i soffan, och där försvann min chans till en onykter kväll.





25/12
Juldagen!
Ställde klockan på nio, men på något märkligt sätt lyckades jag snooza mig igenom alla dessa tio minuters väckningar ända fram till klockan elva. En raggardusch senare och vi var på väg mot Glanshammar till farmor&farfar. Då jag ätit julbord tre dagar i rad, måste jag erkänna att trots farmors underbara julmat så tog det emot. Gjorde även lite nytta där ute på landet, då jag tog tillfället i akt att äntligen klippa lillebror som tjatat om en klippning i omkring en månad nu. Så nu har jag stillat det samvetet, duktiga jag.
Som vanligt efter glass&hemmagjorda maränger så var det dags för den ökända pokermatchen. Då jag och farmor delade vinsten förra gången så kunde man nu känna spänningen i luften. Skulle kvinnorna i huset ta hem ännu en seger även denna gång? Ingen visste och oron växte sakta fram. Det blev jämt i toppen men till slut kammade farfar hem vinsten efter att ha suttit och lurat under halva spelet då han senare som en raket äntligen la fram de rätta korten på bordet och vann.

Stressade hem då det var dags för juldagen på Statt. Lite opeppad för att jobba efter att nästan slumrat in på farmors soffa framför brasan, så var det bara att rycka upp sig. Galet mycket folk, galet mycket fylla och insläpp redan vid nio. Hallelulja! Konstaterade att det fanns många törstiga kunder då all skumpa redan tog slut efter en timme. Till och med isen tog slut den sista timmen! Helt förstörd tittade jag efter ett tag på klockan, "tio i tolv?!?". I tron om att klockan egentligen började närma sig stängningstid vid två insåg jag att natten skulle bli lååång. Halv tre stod jag fortfarande och försökte förklara för de sista lite mer ihärdiga kunderna att vi stängde baren för en halvtimma sen och nej - du får ingen öl. Och nej - jag är inte mutbar såhär till juletid...

Kommentarer
Postat av: carro

23/12 är det bästa datumet varje år!!

Postat av: carro

puss!

2008-12-29 @ 17:11:26
URL: http://carouline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback